Понеділок
24.09.2018
01:39
Вітаю Вас Гість
RSS
 
ДНЗ "Світанок"
Головна Реєстрація Вхід
Консультації для вихователів »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Специфіка фізичного виховання дітей

у літку в умовах ДНЗ

  Мета:ознайомити педагогів ДНЗ з специфікою організації фізичного розвитку дітей дошкільного віку в літній період.

   Завдання: розкрити специфіку фізичного виховання влітку в умовах ДНЗ , оговорити потенціал використання різних форм фізичного виховання

                          влітку в умовах різновікових груп. Розробити рекомендації щодо особливостей організації роботи з батьками на літній період.

   Фізичний розвмток дітей - пріоритетний напрям  у роботі дошкільних навчальних закладів. Лінія фізичного розвитку реалізується через фізичну активність. Отже, одним з важливих показників компетентності дитини є зрілість її фізичної активності, що характеризується розвитком мязово-рухової та предметно практичної вмілості дитини в усіх сферах життєдіяльності.

     Завдання фізичного розвитку дітей (оздоровчі, освітні, виховні) реалізуються протягом усього періоду перебування дитини в дошкільному закладі. Для  їх розвязання необхідно використовувати всі сприятливі фактори, зокрема сили природи.

Загальні вимоги

до організації життєдіяльності дітей:

        - повноцінний сон;

     - доцільно організоване навчання;

     - своєчасне годування та задоволення фізіологічних потреб;

     - загартування;

     - фізкультурно-оздоровча робота;

     - гігієна тіла;

     - статева ідентифікація та диференціація;

     - розуміння стану здоров`я та хвороби;

     - безпека життєдіяльності.

Форми організації роботи з фізичного виховання влітку

    - ранкова та гігієнічна гімнастика;

    - фізкультурне заняття;

    - пішохідний перехід;

    - рухливі спортивні ігри та вправи;

    - фізкультурні свята та розваги;

    - самостійна рухова діяльність дітей;

    -  День здоров'я.

       Літній період найблагодатніший для фізичного розвитку дітей. Саме влітку такі природні фактори, як сонце, повітря та вода, найефективніше впливають на організм людини зміцнюють здоров` та підвищують працездатність. Усі ці фактори використовуються як самостійні засоби загартування організму. Вони підвищують опірність організму до переохолодження та інфекційних захворювань, надають йому здатності пристосовуватися до різних метеорологічних змін. Під час занять на свіжому повітрі, при сонячній погоді, у воді посилюється ефективність впливу фізичних вправ. Вони викликають у дітей позитивні емоції, підвищують функціональні можливості окремих органів і систем.

 Основні форми фізичного виховання дітей у літній період

1).Прогулянки на свіжому повітрі

       Ефективним засобом оздоровлення та фізичного виховання дітей є прогулянки, які організовують на ігрових  майданчиках, обладнаних для кожної вікової групи. Активна діяльність на прогулянці (ігри, фізкультурні комплекси, спортивні розваги, спостереження, трудова діяльність тощо) загартовує дітей,розвиває їхні рухи, формує фізичні якості, підвищує життєвий тонус і сприяє всебічному розвитку. Тому в літній період варто забезпечити максимальну тривалість щоденного перебування дітей на свіжому повітрі.

       Прогулянку здійснюють за будь-якої погоди за виключенням тих випадків, коли склалися небезпечні умови для її проведення.

Фактори , що скорочують прогулянку

    - порушення режиму дня;

   - неузгодженість дій  вихователя з помічником вихователя;

   - низький рівень сформованості навичок самообслуговування у дітей.

     Літня прогулянка особливо важлива, тому що зі зменшенням навчального навантаження діти мають більше часу для самостійної діяльності. З'являється можливість пограти в улюблені ігри, використовуючи обладнання майданчиків, виносні іграшки та посібники, проявляти свою ініціативу та творчі здібності.

Щоб зробити прогулянку цікавою та змістовною, вихователю потрібно ретельно спланувати її.

Правельна організація прогулянки передбачає зміну різних видів діяльності гри, праця, спостереження та забезпечення оптимального рухового режиму.

Прогулянки розширюють можливості індивідуальної роботи вихователя з дітьми. Малорухливих дітей варто активізувати, залучати до діяльності, яка сприяє розвитку інтересу до рухливих ігор та вправ, частіше вправляти в тих способах виконання рухів, якими дитина володіє гірше. Активних і рухливих дітей слід переключати на діяльність, яка вимагає точності рухів, уваги та стриманості. Але завжди треба враховувати особистий інтерес дитини до певних ігор та вправ.

Улітку варто широко використовувати спортивні ігри та вправи: елементи гри в бадмінтон, настільний теніс, волейбол, футбол, городки, волейбол, футбол, катання на велосипеді, самокаті тощо.

2) Пішоходні прогулянки за межі дошкільного закладу

    Теплий період року сприяє організації з дітьми пішоходних прогулянок за межі дитячого садка. Правильно організовані пішохідні прогулянки в поле, ліс, парк, сквер допомагають удосконалювати рухові навички та підвищувати витривалість дітей дошкільного віку. Для вихованців молодшої групи прогулянки в один кінець мають тривати 15-20 хвилин, для середньої 20-25 хвилин, для старшої 30-40 хвилин. Щоб запобігти  перевтомі, варто зупинитися для відпочинку на 2-3 хвилини через кожні 10 хвилин руху. Під час таких прогулянок діти мають змогу  закріпити й удосконалити  рухові вміння та навички в природних умовах: піднятися на гірку й збігти з неї , пройти по дереву, яке лежить, по мякому сипучому піску, перестрибнути з каменя на камінь, тощо. У них розвивається спритність, швидкість, витривалість та інші фізичні якості.

Дотримання безпеки на прогулянці 

     Ефективність фізичного виховання повністю залежить від вихователя. Його досвід і знання мають бути спрямовані на максимальне використання благодійного впливу природи на здоров'я дитини, а також на попередження всіх небезпек, пов'язаних із сезонними змінами в природі.

     У літку в спекотні дні ліпше організувати ігри в затішній зоні, де сонячні промені розсіяні. Діти обов'язково мають бути в головних уборах.Сонячні ванни проводять строго дозовано під наглядом медичних працівників з урахуванням індивідуальної чутливості дітей до сонця, особливостей стану їхнього здоров'я.

    Під час рухової активності в організмі людини підвищується теплоутворення. Якщо ж температура повітря перевищує рекомендовані межі, то процес тепловіддачі організмом утруднюється, що призводить до перегрівання,порушення теплової рівноваги. Усе це може сприяти погіршенню функціонування фізіологічних систем, яке не лише зменшує ефективність діяльності, але й негативно впливає на здоров'я дитини, сприяє застудним захворюванням.

    Тому в умовах спекотного клімату при температурі +30 С і вище прогулянки в першій половині дня доцільно переносити на більш ранній час, а діяльність, яку передбачали організувати на майданчику, з деякими змінами можна провести й у приміщенні.

    Підж час колективних бесід, спостережень чи пояснень не рекомендується ставити дітей обличчям до сонця, бо це негативно впливає на зір і розсіює увагу.

    На прогулянці потрібно строго дотримуватися питного режиму, особливо в спекотні дні. Адже підвищена рухова активність та висока температура повітря сприяють зневодненню організму.

3) Спортивно - туристичні походи

      Одним із напрямків роботи з фізичного виховання дошкільників у літку є організація спортивно-туристичної роботи. Спортивно-туристичні походи проводять з участю батьків із застосуванням туристичного спорядження.У поході діти можуть у природних умовах удосконалювати навички, набуті в різних життєвих ситуаціях, вправлятися в подоланні перешкод, орієнтуватись на місцевості. Під час переходу до місця стоянки дітям можна давати певні завдання, які потребують виконання основних рухів: різних видів ходьби і бігу, стрибків, лазіння,вправ на рівновагу тощо.На кінцевому пункті влаштовують короткий відпочинок з ігровими забавами та сюрпризами, а потім можна організувати активну рухову діяльність із використанням природних перешкод, ігор-естафет, різноманітних змагань сімейних команд тощо.

4) Заняття на свіжому повітрі

      Ефективною формою оздоровчої роботи влітку є фізкультурні заняття на повітрі. Їх проводять щоденно під час прогулянок у першій половині дня. Тривалість цих занять така сама, як і у приміщенні. Проводять їх із усією групою обо з підгрупами дітей.

Засвоєнню матеріалу на заняттях є основою для всіх фізкультурно-оздоровчих заходів і самостійних вправ та ігор дітей.

Тривалість фізкультурних занять на повітрі вихователь визначає сам,установлюючи доцільне співвідношення між організованими та самостійними формами активності дітей.

Фізкультурне заняття є основною формою навчання дітей руховим навичкам та розвитку фізичних якостей.

Зміст занять на повітрі формують на основі програмових матеріалів із врахуванням зі спеціалістами результатів весняного обстеження, рівня розвитку основних рухів у дітей. Поєднання таких занять з ранковою та гігієнічною гімнастикою, рухливими іграми таспортивними вправами на прогулянці дає дітям змогу повністю заєвоїти програму розвитку рухів.

Фізкультурні заняття мають відрізнятися динамічністю,швидкою зміною діяльності. Високої рухової активності можна досягнути використовуючи фронтальний і груповий методи організації дітей під час виконання основних рухів, добираючи відповідні ігри та естафети. Вихідні положення не повинні бути стабільними, раз і незавжди закріпленими за даними вправами, їх періодично потрібно змінювати.

Зберегти високу працездатність дітей протягом усього заняття можна завдяки правильному поєднаню навантаження й активного відпочинку: вправи високої інтенсивності (біг, стрибки, рухливі ігри) мають чергуватися з вправами низької й середньої інтенсивності(ходьба, перешикування, лазіння, метання, вправи на утримання рівноваги).

Улітку варто проводити фізкультурні заняття в різних місцях: на ігровому чи спортивному майданчику, на галявині лісу, березі річки, озера тощо.Це сприяє формуванню у дітей навичок перешикування та орієнтації в просторі за допомогою природних орієнтирів, дає змогу створити умови для вдосконалення основних рухів.

Під час фізкультурних занять на прогулянці діти повинні бути одягнені в спортивну форму. Особливу увагу слід звернути на взуття: у ньому має бути зручно бігати, стрибати, лазити тощо.

5) Рухові ігри та спортивні вправи

Дуже важливо в літній період збагатити руховий досвід дошкільників, удосконалити їхні рухові навички, зміцнити здоровя. Незамінними у розвязанні цього завдання є рухливі ігри та спортивні вправи.Виконання дітьми різноманітних рухів у поєднанні з ігровими діями покращує їхній емоційний стан, ефективно впливає на діяльність серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, збуджує апетит і сприяє міцному сну.

Рухливі ігри та спортивні вправи посідають значне місце в оптимізації рухової активності дітей, рівень якої та фізіологічна потреба організму в рухах визначаються віком дитини, індивідуальними особливостями центральної нервової системи та станом здоровя .А правельне використання протягом дня ігор різного ступеня рухливості забезпечує оптимальний руховий режим для кожного вихованця.

 

СЕНСОРНЕ ВИХОВАННЯ У СИСТЕМІ НАВЧАЛЬНО–ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Сенсорний розвиток, який сприяє формуванню повноцінного сприйняття навколишньої дійсності є основною пізнання світу, першою сходинкою якого є чуттєвий досвід. Успішність розумового, фізичного, естетичного виховання значною мірою залежить від рівня сенсорного виховання, від того, наскільки досконало дитина чує, бачить, відчуває навколишнє. Крім того, значення сенсорного виховання полягає в тому, що воно:

  • є основою інтелектуального розвитку дитини;
  • розвиває спостережливість;
  • готує до реального життя;
  • є основою розвитку уяви;
  • розвиває увагу;
  • впливає на розвиток зорової, слухової, образної та інших видів пам’яті.

Основна проблема сучасних дітей, негативні наслідки якої хотілося б усунути. Це: негативний вплив новітніх технологій на розвиток сенсорних здібностей; заміна безпосереднього контактного сприйняття світу на готові моделі, відповіді. Тому завдання сенсорного розвитку:

  • розвиток у дітей координації дрібних рухів рук і зорового контролю;
  • формування сенсорних еталонів: розпізнання форми, величини, предметів, кольору просторового розміщення;
  • збагачення словника дитини назвами сенсорних еталонів;
  • розвиток розумових здібностей;
  • розвиток зосередженості, уваги, цілеспрямованості, активності, охайності, бережливого користування іграшками.

Під час ознайомлення дітей з розміром формою кольором предметів обов’язково враховується рівень розвитку дітей. Організовувати ігри , заняття необхідно таким чином , щоб вони давали радість і задоволення. І не варто чекати моменту, коли дитині вже не хочеться грати, стане нецікаво. Навпаки, закінчувати гру потрібно, як тільки з’являться перші ознаки зникнення інтересу до неї, але слід пообіцяти, що іншим разом пограємось довше. І малюки з нетерпінням очікуватимуть цей момент. Особливу увагу треба приділяти плануванню індивідуальної роботи з дітьми . Вихователь повинен лише зацікавити і викликати у малюка бажання пограти з дидактичним матеріалом. Якщо дитина відмовляється, то ні в якому разі її не примушую грати. У дошкільній педагогіці дидактичні ігри та вправи з давніх – давен вважались основним засобом сенсорного виховання. На них майже повністю покладається завдання формування сенсорного розвитку дитини: знайомство з формою, розміром, кольором, простором, звуком.

На сучасному стані, коли на основі принципів дидактики дошкільної педагогіки розробляється нова система сенсорного виховання, роль дидактичних ігор та вправ істотно змінюється. Сенсорні дидактичні ігри (як і інші дидактичні ігри) містять, з одного боку, вікові, моральні мотиви, а з іншого принцип добровільності, право самостійного вибору, самовираження.

Функції сенсорних дидактичних ігор та вправ:

  • навчальна, яка спрямована на організацію та подальше вдосконалення досвіду дітей, а також формування в них узагальнених уявлень та засобів дій;
  • розширення практики використання еталонів, у розширенні практичного орієнтування, що спрямована на використання раніш набутих дитиною знань;
  • контроль за станом сенсорного розвитку дітей.

Використання дидактичних ігор є різноманітним :

  • використання як частини заняття;
  • самостійна форма організованого навчання дітей;
  • використання у повсякденному житті

Кожна дидактична гра містить конкретне завдання і, щоб виконати його, потрібно дітям долати труднощі, самостійно діяти з предметами, набуваючи власного досвіду.

Ігрові дії – це дії, що їх виконують діти під час гри. Якщо вони різноманітніші і якщо більше дітей бере участь в грі, тоді й гра цікавіша.

 

Форма входу

Пошук

Календар
«  Вересень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Архів записів

Друзі сайту